Пошук по сайту

Географія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Формування інформаційно – комунікаційних компетенцій учнів на уроках географії

Формування інформаційно – комунікаційних компетенцій учнів на уроках географії





УДК 91 (07) 74.264.3
Формування інформаційно – комунікаційних компетенцій учнів на уроках географії
Н.Д. Матвіюк, учитель географії ЗОШ І-ІІІ ст. с. Старий Загорів Локачинського району



Розкрито важливість формування інформаційно-комунікаційних компетенцій учнів. Пропонується урок географії з формування інформаційно- комунікаційних компетенцій.

Ключові слова: інформаційна компетентність, комп’ютерна компетентність, комп’ютерні програми, електронні посібники .

Матвиюк Н.Д. Формирование нформационно-коммуникационных компетенций на уроках географии.

Раскрыто важность формирования информационно-комуникационных компетентностей учеников. Предлагается урок географии по формированию информационно-комуникационных компетенций.

Ключевые слова: информационная компетентность, компьютерная компетентность, компютерные программы, электронные пособия.

N.D. Matviyuk,.information communicative competence.

The geography lesson on formation of information communicative competence is presented.

Key words: information communicative competence, computer competence,.

Завданням школи є формування в учнів життєвих компетентностей, в тому числі інформаційно-комунікаційних, які дозволяють інтенсифікувати освітній процес, збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння великої кількості інформації.

Інформаційну компетентність ми розуміємо як здатність особистості орієнтуватися в потоці інформації, як уміння працювати з різними видами інформації, знаходити і відбирати необхідний матеріал, класифікувати його, узагальнювати, критично до нього ставитися, на основі здобутих знань вирішувати будь-яку інформаційну проблему, пов’язану з професійною діяльністю. Комп’ютерна компетентність є інтегральною характеристикою особистості, здатністю до засвоєння відповідних знань і розв’язання основних завдань у навчальній та професійній діяльності за допомогою комп’ютера.

На допомогу вчителю створено безліч програмних засобів з географії, за допомогою яких можна вирішувати найрізноманітніші навчально-методичні завдання. Ідучи на урок, учитель не може принести в клас предмет вивчення природних і соціальних об'єктів та процесів, але може за допомогою комп’ютера показати дітям динамічні моделі (наприклад, циркуляцію повітряних мас на планеті, рух літосферних плит, виверження вулканів і багато чого іншого). Наразі існує велика кількість комп’ютерних програм, які допомагають формувати інформаційно-комунікаційну компетентність учнів на уроці географії. Серед них: демонстрація матеріалів, показ процесів, розробка презентацій, створення публікацій, медіа – уроків, виконання практичних робіт, віртуальні екскурсії, програми- тренажери, дидактичні матеріали, електронні атласи.

Маючи достатні навички роботи на комп’ютері і професійний досвід, учитель географії може застосовувати на різних етапах уроку електронні посібники, які вміщують хрестоматійні, енциклопедичні, довідкові матеріали та аудіовізуальні засоби, а також розробляти власні електронні продукти, які можна було б використовувати на уроці.

Наводимо розробку уроку з географії «Українські Карпати» 8 клас як один із прикладів формування інформаційно-комунікаційних компетенцій учнів.

Тема. Українські Карпати.

Мета уроку:

Освітня: сформувати в учнів систему знань про Українські Карпати, особливості географічного положення, клімат, рельєф, рослинний і тваринний світ; розглянути відмінності ландшафтів висотних поясів Карпат; стимулювати учнів до самостійного пошуку та аналізу необхідної інформації; удосконалювати прийоми роботи з різноманітними джерелами знань.

Розвиваюча: розвивати інтерес до вивчення географії, вводячи в урок елементи народознавства, цікавої географії; розвивати логічне мислення, навички й уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки; удосконалювати прийоми роботи з картографічними матеріалами, підручником, таблицями та малюнками; формувати інформаційну компетентність.

Виховна: сприяти формуванню світоглядних ідей про єдність компонентів природи та пристосування організмів до умов навколишнього середовища; формувати переконання у необхідності вивчення та збереження природи.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: парний урок – подорож.

Обладнання: фізична карта України, атласи, підручники, контурні карти, ілюстрації з краєвидами Карпат, комп’ютери, презентації, виставка народних промислів гуцульського краю, відеофрагмент «Сходження на Говерлу», записи пісень: «Там де гори, полонини» і «Гуцульщина».
На дошці епіграф:

Долини та гори,

хребтів перекати,

джерел кришталева сльоза…

Карпати, Карпати,

Гуцульського краю довічна краса.

Д. Луценко.

Хід уроку
І. Організаційний момент.

Перевірка підготовки учнів до уроку. Ознайомлення з обладнанням і формами роботи на уроці.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

1. Які ви знаєте одиниці фізико- географічного районування?

2. Що таке природно-територіальний комплекс? З яких компонентів він складається?

3. Чому змінюється ПК?

4. Які природні зони виділяють у межах України?

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель. Запрошую вас помандрувати у гори, але в які саме, ви дізнаєтеся з легенди.

ЛЕГЕНДА ПРО КАРПАТСЬКІ ГОРИ.

Карпо служив у пана Силуна,

Служив два роки, третя йшла весна,

Аж хтось переповів, що вдома горе:

Матуся вже півроку дуже хвора.

Карпо до пана: « Я від вас піду».

Розповідає про свою біду,

Мовляв, чекає вдома хвора мати

І просить за свою роботу плати.

Силун розгнівався, аж побагрів:

« Просити плати в мене ти посмів?!

Так ось тримай!» - і, вдаривши поліном,

Загнав Карпа у землю по коліна.

«Працюй! А то недовго до біди!»

Але й Карпо був хлопцем хоч куди!

Він вдарив теж, а силу гнів подвоїв

Силун пішов під землю з головою!

Він рвавсь наверх, ревів, ревів, неначе звір.

«Тепер тобі кінець, - кричав, - повір!».

Сама земля допомогла Карпові:

Тримала міцно ноги Силунові.

Горою наросла над ним вона:

Земля не відпускала Силуна.

Він, кажуть, під горою ще і досі,

Там, мабуть, вже старий і кволий зовсім…

А гори ті Карпатськими зовуть.

Легенди довше за людей живуть.

Спливає час, як з гір вода збігає,

Ім’я Карпа в легенді зберігає.

Учитель. Отже, на сьогоднішньому уроці ми з вами здійснимо уявну подорож до Українських Карпат, побуваємо на найвищих вершинах Карпатських гір, вивчимо особливості їх природи, рослинність цієї місцевості, дізнаємось про тваринний світ, а також про працю людей та їх відпочинок.

Карпати – це своєрідний музей, де зберігаються важливі геологічні документи, створені природою. Це один з наймальовничіших регіонів України, чиї гірські краєвиди неповторні. Тож запрошую вас у незабутню мандрівку. Виведіть на екран монітору тему уроку і запишіть у зошит.

Слайд 1. Українські Карпати. Географічне положення та характеристика природних компонентів.

IV. Вивчення нового матеріалу.

Слайд 2. На уроці ми будемо виконувати такі завдання:

1.Здійснити уявну подорож до природного комплексу Українських Карпат.

2.Навчитися характеризувати Карпати за типовим планом.

3.Скласти порівняльну характеристику природно-територіальних комплексів Українських Карпат.

4.Самостійно зробити висновок про спільні і відмінні риси природи.

5.Охарактеризувати природні області Карпат.

6.Розглянути особливості висотної поясності.

7.Отримати інформацію про природоохоронні території.

Учитель об’єднує учнів у 5 груп та роздає карточки із завданнями.

Завдання географам.

1. За картами атласу дайте характеристику географічного положення Українських Карпат за таким планом:

А) розташування на території України, площа;
Б) напрямок гірських хребтів, крутизна схилів;
В) протяжність хребтів (км);
Г) переважаючі висоти;
Д) найбільша висота (координати вершини).

2. До яких гір за висотою та віком можна віднести Карпати?

3. Знайдіть на фізичній карті перевали, розміщені на території Карпат?

Слайди 3-10.

Завдання геологам.

1. За геологічною і тектонічною картами визначте, коли утворилися гори.

2. Де в Карпатах пасмо гір вулканічного походження?

3. Якими гірськими породами складені гори?

4. Карпати багаті на корисні копалини, а які саме, ви дізнаєтесь, відгадавши загадки:

Масляниста рідина,

З різким запахом вона,

Темно - бурий колір має,

Під землею залягає,

Чорним золотом її

Звуть всі люди на землі,

Бо вона корисна дуже.

З неї роблять, любий друже,

Газ, бензин, машинне масло,

Фарбу, гуму і пластмаси. ( нафта).
До складу гуми і пластмас,

Бензину входить він,

На жаль, не видимий для нас.

З далеких свердловин,

По трубах, із глибин землі,

Приходить в дім до нас

Безбарвне паливо, легкий

Наш друг …. ( природний газ).
Камінь я, гірська порода,

Я – також дитя природи.

Я – зернистий і твердий,

Я – матеріал міцний!

Можна пам’ятник зробити,

Коли треба, роздробити.

Я згоджуся на бруківку,

Для спорудження будинків.

Я не мармур, не магніт,

Я такий собі….(граніт).

Завдання кліматологам.

1.Які особливості клімату Карпат?

2. Як за показниками температури і опадів змінюється клімат у Передкарпатті, Карпатах, Закарпатті? (Використайте кліматичну карту)

3. Яка особливість снігового покриву регіону? В якій частині Карпат найбільш поширені лавини, селі?

Слайди 11-15.

Завдання гідрологам.

1. За фізичною картою встановіть, які річки протікають у Карпатах, покажіть їх на карті.

2. Який характер течії річок? Яке їх живлення та який режим?

3. Як використовуються річки Карпат?

4. Яке стихійне явище часто спостерігається в Закарпатті? Поясніть його причину. (Аналіз карти «Паводки»)

5. Якого походження озера в Карпатах?

6. Знайдіть на карті водоспади, зображені на слайді 23.

Слайди 16-23.

Завдання біологам.

1. За картами атласу визначити які типи грунтів поширені в Карпатах?

2. Які типи рослинності характерні для Передкарпаття, Карпат, Закарпаття?

3. Які представники тваринного світу зустрічаються в Карпатах. Слайди 31-36.

4. Назвіть ендеміки і реліктові рослини Карпат.

5. Які рослини і тварини занесені до Червоної книги?

Слайди 24-29.

V. Закріплення вивченого матеріалу.

Експрес – тест

1.Встановіть відповідність між назвами гірських пасм Українських Карпат і назвами географічних об’єктів, що їм відповідають:

Пасмо Об’єкт

1.Зовнішнє; А. г. Говерла;

2.Полонинсько- Б. г. Горгани;

Чорногорське; В. Чивчинські гори;

3.Полонинсько- Г. Верховинський хребет;

Рахівське; Д. Іршавська улоговина

4. Вулканічне.

2.В яку епоху сформувалися гори Карпати?

а) герцинську; в) альпійську;

б) каледонську; г) сучасну.

3.Як називається найвищий масив Українських Карпат?

а) Горгани; б) Бескиди; в) Чорногора;

г) Чивчинські гори.
4. Безлісі гірські вершини Карпат називаються:

а) яйли; б) полонини; в) сирти; г)гольці.

5. Яке найбільше за площею озеро Українських Карпат?

а) Пулемецьке; в) Бребенескул;

а) Свитязь; г) Синевир.

6. Площа Українських Карпат становить:

а) 40 тис.км; в) 30 тис.км.

б) 24 тис.км;

7. Українські Карпати за віком:

а) молоді; б) старі.

8. Де в Карпатах випадає найбільше опадів?

а) Березне- Ліпшанська долина; в) г.Говерла;

б) Стрийсько-Сянська верховина; г) Горгани.

9. Серед річок не бере початок у Карпатах:

а) Тиса; в) Салгир;

б) Лімниця; г) Уж.

Учитель. Після перерви продовжимо урок.

На початку уроку звучить пісня «Гуцульщина».

Учитель. Змійкою в’ється вгору плай. Серед смарагдових лісів у голубінь небес струменить димок. Звідки він народжується? Із граджі, типової гуцульської хатини. Завітаймо сюди. Чим вона нас пригостить? А почастує нас ця гостина оселя давніми традиціями, звичаями і смачними стравами.

Слайд 1.

Запрошуємо до класу гуцулів (дівчинка і хлопчик у гуцульському вбранні).

Учень. Яскравою етнографічною особливістю відзначається карпатська зона. Вона поділяється на історико-етнографічні райони: Гуцульщина, Бойківщина, Лемківщина. Гуцульщина- це край, який найбільше відображений у мистецтві. Це східна частина Українських Карпат. Здавна гуцули займалися різними ремеслами: ткацтвом, обробленням вовни, лозоплетінням, вишивками, лісорубством, керамікою. Одяг гуцулів відзначався мальовничістю, колоритністю і мистецьким смаком. На гуцулові була біла сорочка власного виробу, спереду вишита, спущена по штанях портіницях, підперезаний поясом чересом, на ногах ходаки або постоли, ноги у вовняних панчохах – капчурах, через плече торба – тобівка, киптар –кожушок, на голові кресаня з гальоном, у юнаків топірець – бартка, пістолі з різьбленими рукоятами.

Слайди 2-3.

Учениця. Красиве було вбрання в дівчат. В коси дівчата уплітали жовті попілки, одягнені у вишиті сорочки з плечиками, вишиті киптарики, багатоклинові свити (спідниці), ткані фартухи. А який неповторний є гуцульський фолькльор і танець. У гуцульських селах лунала пісня круглорічно. Співали усі: і молоді, і старші люди. Пісня була і є супутницею народу і в радості і в горі. Як і багато пісень Гуцульщини,чарівними є коломийки, які чарують душу тим, що в них почуття, прагнення, настрої, доля людини вдало порівнюються з опоетизованими образами та явищами рідної гуцулам природи: червоної калини, зеленого дуба, зеленого явора, високої смерічки, бистрої річки, зеленого барвінку, срібної роси, буйного вітру, сивої зозулі...
У цій місцевості побутує близько десяти тисяч традиційних коломийкових мелодій. Різні коломийки можна співати на одну мелодію і навпаки. Але гуцули завжди підбирають мелодію відповідно до тексту. Ось послухайте уривок ( дівчинка співає):

Ой війду я на Говерлу та й затрембітаю,
Аби вчули вівчарики на десєту стаю.
Пішли вівці в полонинку наперед біленькі,
А за ними вівчарики самі молоденькі.
Пішли вівці в полонинку, а ягнєтка бліют,
Ба що наші вівчарики в полонинці діют.
Ой війду я в полонинку, стану на кедринку,
Вівчар вівці завертає та й грає в телинку.
Ой піду я в полонинку, в полонинці гаразд,
Не вернусі, файна любко, з полонинки зараз.
Ой якби то не коровки та й не білі вівці,
Не були би в полонинці молоді леґінці.
Ой якби то не коровки та й не овечєта,
Не були би в полонинці молоді дівчєта.

Учень. Найбільшим святом для місцевих жителів є проводи гуцульських пастухів на віддалені гірські пасовища — полонини для випасу худоби. Слайд 7.

Вихід на полонину відбувається в травні і триває аж до вересня. Умови життя пастухів на полонині важкі: у високогір’ї часті холоди, два з трьох днів — дощові, нерідко серед літа випадає сніг. Праця триває від світанку до ночі, і все ж кожен гуцул мріє стати полонинником.

Три речі, які характеризують життя гуцульських пастухів — це бринза, трембіта і ватра. Під полонинські наспіви ватаг запалює вогнище — ватру, а парубки танцюють гуцульський ритуальний чоловічий танець «Аркан» з маленькими топірцями в руках. Вівчарі пригощають усіх бажаючих будзом і вурдою. Завершуються проводи святковим концертом.
Учениця. Багатою і різноманітною була карпатська кухня. У карпатських селах пекли хліб - крачун, який лежав на столі, найпоширенішою стравою був борщ, з буряка, капусти, щавлю, існує прислівя «Борщ-найстарша страва». Картопля була другим хлібом, яку пекли у лушпині. З картоплі пекли булочки, балабухи, основною стравою і тепер є мамалига або банош (кукурудзяна каша). Поширеною їжею були вареники з бринзою (овечим сиром).

А щоб відчути смак гуцульщини, пригостимо вас місцевими стравами (частування дітей бринзою, мамалигою з лісницями).

Учень. Бойки населяли центральну частину Карпат. Одяг бойків відзначається біднішою гамою кольорів ніж гуцулів і лемків, хоча вони відрізнялися майстрами, які будували шедеври з дерева особливо церкви.

Лемківщина – найвідаленіший край. Поселення їх були у долинах річок, хати будували великі і довгі з буку або смереки. Всі предмети одягу мали естетичний смак. Жінки були одягнуті красиво, охайно, відповідно до традицій. Займалися переважно хліборобством, гончарством..

Слайди 4-6.

Учитель. Зверніть увагу на монітор комп’ютера: перед вами портрети видатних людей. Хто вони? Яке відношення вони мають до теми нашого уроку?

(М. Коцюбинський , І. Франко, О. Кобилянська, М. Шашкевич, М. Черемшина, І. Вільде, Ю. Федькович).

А наша подорож продовжується. Давайте з вами розглянемо як змінюється природа Карпат з висотою. Ми маємо можливість побувати в різних природних зонах, які в горах називаються висотними поясами.

Робота з підручником (ст.207)

Завдання.

Позначте на схемі види рослин, найбільш характерні для різних висотних поясів. Використовуйте умовні позначення.

Запитання.

1.Як змінюється рослинність з висотою? І чому?

2.У якому регіоні Українських Карпат найповніше виражена висотна поясність?

Перегляд віедеофрагменту «Сходження на Говерлу».

Завдання. Користуючись географічними картами, порівняйте природно- територіальні комплекси Передкарпаття, Карпат, Закарпаття.

Запитання.

Які спільні і відмінні риси природних компонентів Карпат?

Чим відрізняють райони Передкарпаття, Карпат, Закарпаття?

В Українських Карпатах виділяють низку природних областей.

Робота з підручником (учні працюють в парах) ст.209.

Дати характеристику природної області і заповнити таблицю.


Назва природної області

Розташування, особливості рельєфу

Кліматичні особливості. Тип рослинності










1.Передкарпатська височинна область.

2.Зовнішньокарпатська область.

3.Вододільно-Верховинська область.

4.Полонинсько-Чорногорська область.

5.Рахівсько-Чивчинська область.

6.Вулканічно-Карпатська область.

7.Закарпатсько низовинна лісолучна область.
Запитання. Як ви думаєте, що потрібно зробити, щоб зберегти унікальну природу Карпат?

Учитель. На попередньому уроці учні отримали випереджувальне завдання – створити презентації заповідних територій Українських Карпат. Слухаємо повідомлення учнів.

Завдання. За картами атласу визначте місце розташування найбільших природоохоронних територій, розташованих у Карпатах, позначте їх на контурній карті.

VI. Підсумок уроку.

Запитання до класу:

1. Назвіть основні чинники виділення Українських Карпат в окрему фізико-географічну країну?

2. Що вам найбільше запам’яталося під час уроку-подорожі до Українських Карпат?

Виставлення оцінок.

VII. Домашнє завдання.

Опрацювати § 38-39.

Завдання на вибір:

1.Написати твір-мініатюру по темі: «Моя подорож в Карпати», використавши терміни і поняття, вивчені на уроці.

2.Знайти легенди про річку Прут, озеро Синевир, гору Говерлу.

3. Намалювати природу Карпат.
Література

1. Денисенко Б. Сучасні інформаційні технології у навчанні географії // Краєзнавство. Географія. Туризм. – 2012. – № 14-15.

2. Стадник О.Г. Фізична географія України. 8 клас: Готуємось до уроків. – Х.: Веста: Вид-во «Ранок», 2008. – 160 с.

3. Фізична географія України: Підруч. Для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./ В.Ю.Пестушко, Г.Ш. Уварова. – К.: Генеза, 2008. – 288 с.: іл.

4. KARPATY.COM.UA

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

Мотиваційний аспект використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках географії
Рунтуються на зміні міжособистісних відносин самої людини учасника освітнього процесу. Особливості названої концепції полягають в...

Освіти педагогічних працівників черкаської обласної ради
Розвиток творчих здібностей учнів засобами інформаційно-комукаційних технологій на уроках географії

Стан І шляхи підвищення якості викладання географії в загальноосвітніх...
Ність сприймати, реагувати, виділяти головне, бути готовим відстоювати свою точку зору) та психомоторної (уміння спостерігати й наслідувати,...

Інформаційно – комунікаційні технології як засіб розвитку творчої...
Розділ Теоретичне обґрунтування доцільності використання ікт в навчально – виховному процесі

Формування просторових компетентностей на уроках
Князь Т. П. Формування просторових компетентностей на уроках історії України (8клас). Робота з історичною картою. Луцьк, 2015. 212...

«Формування та розвиток пізнавальних інтересів учнів на уроках географії, з використанням ікт»
Сьогоднішні учні – продукт нового, інформаційного суспільства, для якого характерні динамізм, рухливість, мінливість. Але не секрет,...

Патріотичне виховання на уроках англійської мови, використання регіонального...
Батьківщини”. Немає необхідності говорити про важливість формування в учнів любові до Батьківщини, до “малої” Батьківщині, інтересу...

Урок з економіки на тему«Безробіття. Види безробіття»
Відповідно до національної доктрини розвитку освіти є впровадження сучасних інформаційно комунікаційних технологій, що забезпечують...

Урок в 7 класі на тему «Особливості рослинно-грунтового покриву,...
Мета: ознайомити вчителів з поняттям «емпауермент педагогіка» та використанням елементів емпауермент педагогіки на уроках географії,...

Котовського району одеської області
Система роботи з формування та розвитку патріотичних почуттів учнів на уроках математики та фізики засобами національно-патріотичного...



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




g.ocvita.com.ua
Головна сторінка