Пошук по сайту

Географія  лекції  Курсова робота  Рефераты  

Тема: Папоро ті. Папорть в повір’ях І легендах

Тема: Папоро ті. Папорть в повір’ях І легендах





Тема: Папороті. Папорть в повір’ях і легендах

Мета уроку:

- навчальна: ознайомитись з будовоюпапоротеподібних; розглянутиособливостірозвиткупапоротеподібних на прикладі щитника чоловічого; ознайомитисьізпредставникамивідділуПапоротеподібні, якіпоширені в нашіймісцевості, на Україні, в світовійфауні;

- виховна: прищеплюватилюбов, повагу до народнихтрадицій (свято Івана Купала);

- розвивальна: стимулюватиучнів до розвиткутворчихздібностей; формуватиінтерес і потребу в творчійдіяльності, вдосконалюватинавичкисамостійноїроботи з підручником; розвивативміннядосліджувати, висуватигіпотези, аналізувати, виявлятисуттєве та встановлювати причинно-наслідковізв’язки.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи і методичніприйоми: дослідницький; інтерактивні ("мікрофон", робота в парах), словесні (розповідь, бесіда, розповідь з елементамибесіди); наочні (демонстраціятаблиць, слайдів, ілюстративнихкарток), творчізавдання (на передбачення та прогнозування), самостійна робота з підручником.

Дидактичніматеріали: записи пісень, "На Івана Купала", комп’ютер, картки з ілюстраціямивидівпапоротеподібних .

Матеріальніресурси: презентація "Папоротеподібні", анімація "Розвитокпапороті".

Основніпоняття і терміни: відділпапоротеподібні, вайї, соруси, люмінісценція, заросток.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Учитель. Добрий день……. Ви бачите, що у нас гості, привітайтеся

Учитель. Сьогоднішній наш урок – незвичайний. Незвичайний у всьому.

Оскільки до нас завітали гості, значить, матеріал, який ми сьогодні опрацьовуватимемо, надзвичайно цікавий (або цікавий не тільки для нас)

По-друге, сьогодні з нами погодився співпрацювати Банк знань і творчості. І ми впродовж нашого уроку збагатимося не тільки знаннями. Нині ваша праця буде по-справжньому оцінена не звичайними нудними шкільними балами, а реальною валютою номіналом «Знавець» і «Творець»

І по – третє, пере вами ми - двоє. Отже і працювати прийдеться вдвічі більше.

Готові? Почали?

(Організація учнів до роботи, підготовка до сприйняття.)

Учитель.Ви вже знаєте представників відділів плауноподібні та хвощеподібні. Іх характеристики на аркуш-підказках вам залишається згрупувати їх правильно. Ключ – вітальна листівка.

Хвощі

весняні, літні

розмножуються, фотосинтезують, поширюються

це багаторічні трав’янисті рослини

польовий

Плауни

вічнозелені, багаторічні

галузяться, стеляться, розмножуються

переважає нестатеве покоління (спорофіт)

баранець

Учитель. Поки учні працюють, а ми звами виконаємолітературно-біологічний диктант. Зверніть увагу на слайді дайте правильні відповіді. Фотосинтез відбувається у стеблі

1.Фотосинтез відбувається у стеблі

2.Якою за народними повір’ями є квітка папороті?

3.Їх спори містять до 50 % олії

4.Хто такий Купайло?

5.Для запліднення необхідна вода

6.Вони розмножуються переважно вегетативно

7.Назвіть дату цвітіння папороті за народними повір’ями?

8.Серед них є лікарські рослини

9.Який жанр усної народної творчості називається повір’ям

10.Вимерлі рослини цього відділу утворили кам’яне вугілля.

(Перевірка виконання сенкану)

3. Завдання «Тести для друга». Учні обмінюються тестовими завданнями,

(За правильні відповіді заробляють бали з банку знань і творчості)

Учитель. Ми з вами повторили вивчене. І темою сьогоднішнього уроку – є «Папороті. Папороті в повір’ях та легендах». Запрошую до перегляду відео.

(ВІДЕО СВЯТА ІВАНА КУПАЛА)

Учитель.

  • Ми переглянули відео. Свідками якого свята ми стали? Як це свято пов’язане з темою нашого уроку?

  • А що ви знаєте про це свято? (Даяна, Злата)

  • Плетіння вінків, опускання їх на воду, перестрибування через багаття. Що символізують ці дії? (Ліля. Це не просто дії…Кирил, Злата)

  • А як це свято пов’язане з темою нашого уроку? (Даяна)

  • Хто знає легенди про цвіт папороті? (Злата)

  • Хто доповнить розповідь? Можливо, хтось знає повір’я про цвіт папороті?

(Ліля, Даяна, Аліна, Ангеліна)

  • (Звучить пісня Н.Матвієнко.Заслуховуємо. Розповідається легенда..)

Учитель. Цвіт папороті - дійсно магічний. Він переносить нас аж до язичницьких часів. Бо, ні! Вірніше, аж до міфічних часів бога Перуна, а, навіть до біблійного змія-спокусника.

З темою нашого уроку свято Івана Купала пов’язане якнайтісніше, адже, як ви вже казали, за народним повір’ям, саме в ніч на Івана Купала цвіте папороть – найвідоміше, найчарівніше зілля нашої землі. Сміливець, котрий зірве квітку, придбає магічну силу і зможе передбачити майбутнє, навчиться розуміти мову тварин і рослин, йому відкриваються всі скарби і позбудуться всіх хвороб.

Учитель. Оскільки у нас сьогодні незвичайний урок, а урок дослідження, а можливо, навіть урок-відкриття, то ми мусимо подивитися на папороть очима науковця.Як ви думаєте, що ми будемо досліджувати?

(учні висувають припущення)

Учитель.Чи може папороть цвісти? Адже за народним повір’ям «Немає диму без вогню».Нам потрібно довести, чи простувати здатність папороті до цвітіння.

Девіз нашого уроку «Шукаю папороті цвіт»

ІV. Вивчення нового матеріалу

1. Поширення та різноманітність папоротей

Запитання до учнів:

Учні скажіть будь ласка, де можна натрапити на папороті?

Очікувана відповідь учнів:

1учень. Папороті є декоративними рослинами (їх вирощують на клумбах та використовують як кімнатні рослини), ростуть у лісах.

2.учень.Папороті поширені фактично по всій земній кулі, трапляються в різних місцевостях, починаючи від пустель і закінчуючи болотами, озерами та солончаками. Але найбільше їх у вологих тропічних лісах. Тропічні деревоподібні папороті сягають у висоту 20 м. У гірських лісах переважають ліаноподібні папороті й епіфіти, що ростуть на стовбурах та гілках дерев. Типові папороті є рослинами сирих і вологих місць. В Україні справжнім раєм для папоротей є Карпати. Там на узліссі можна побачити густі зарості орляка, щитника. А в лісі можна зустріти адіантум, блехнум, гронепкупівмісяцеву (ключ-траву).

2. Особливості будови папоротей

Учитель. Папороті — це вищі спорові, в основному трав’янисті, рослини, досить поширені: їх налічується близько 10–15 тис. видів.

Папороть має підземний корінь - кореневище. Від нього відходять додаткові корені. Над поверхнею грунту розташовані великі листки. Зачатковий листок равликоподібний, який потім розкручується.

(СЛАЙД будова папороті)

Учитель. А зараз для вас учні завдання,використовуючи рослинний матеріал та текст підручника, установіть особливості будови листків папороті.

Очікувана відповідь учнів:

Молоде листя (ВАЙЇ) папороті скручене у вигляді равлика й густо вкрите коричневими лусочками. Листок розвивається поволі, у міру росту розкручується. Листя у папороті крупне, розсічене, двоперисте. Вони мають продиховий апарат і систему провідних пучків. Максимально довжина листка може сягати 30 м. Восени листя відмирає. З нижнього боку листків містяться купки спорангіїв, кожна з яких зверху вкрита бурою пластинкою.

Учитель. А які функції виконує листок папороті?

Очікувана відповідь учнів:

Учень. Листок папороті суміщає функції фотосинтезу і спороношення.

(СЛАЙ розмноження папороті)

Учитель. На нижньому боці листка з’являються коричневі горбики — соруси , у яких утворюються й дозрівають спори. Доспілі спори висипаються і розносяться вітром, проростають, утворюючи серцеподібну зелену пластинку — заросток, який має в поперечнику 2–4 мм. Заросток прикріплюється до ґрунту ризоїдами. На нижньому боці утворюються статеві органи у яких дозрівають жіночі та чоловічі статеві клітини. Запліднення відбувається за наявності вологи (дощ або рясна роса), яка затримується під заростком

Із зиготи розвивається особина нестатевого покоління, яка і буде розмножуватися нестатево за допомогою спор.

( Зародок, який має первинний корінець, стебельце та листок. Спочатку зародок прикріплений до заростка й одержує від нього поживні речовини. Потім він закріплюється в ґрунті та дає початок дорослій рослині.

Таким чином, під час розвитку папороті відбувається чергування двох поколінь, що різко відрізняються між собою. Листкостеблова рослина, на якій утворюються спори, називається спорофітом і є нестатевим поколінням. Воно в папороті переважає. Статеве покоління — заросток (гаметофіт) — представлене невеликою зеленою пластинкою)

Ми з вами з’ясували, що папороть розмножується спорами. Отже, вона не здатна до цвітіння!!!! Що ми й повинні були сьогодні з вами довести.

Учень. А як же легенди?(Сергій)

Учитель. Важко сказати, що спричинило появу легенд про її цвіт. Але то – чудові легенди!

Найвищим скарбом вони називають не золото, не славу, а - запам’ятаймо це! – знання.

Квітка папороті – це спокуса, жага чогось нового, досі незвіданого, а тому – таємничого. Тому й кажуть: «Все зілля від Бога, і тільки папороть - від чорта»

А пошук цієї квітки – не що інше, як спокуса нових знань. Кожен ваш шкільний день – це крок у пошуку отієї магічної квітки. Бо щодня, щоуроку ви відкриваєте для себе щось нове, досі незнане «Не дай, Боже, щастя, а дай розум – каже народне прислів’я». І цей скарб кожен з нас може здобути – хай не так швидко, як у легендах, за те назавжди.

Учитель. А давайте з’ясуємо загальні тези сьогоднішнього уроку :

•Папороті — багаторічні трав’янисті рослини, деревоподібні форми та ліани.

• У папоротей добре розвинуті листки (вайї), що виконують фотосинтезуючу та спороносну функції.

• Мають видозмінені підземні пагони — кореневища.

• Для запліднення потрібна вода; у життєвому циклі переважає нестатеве покоління — спорофіт.

Підбиття підсумків уроку

Учитель. Сама квітка папороті виросла на багатому грунті давніх міфів і легенд, звичаїв і вірувань українців. І, всупереч законам ботаніки, квітне вона дотепер.

Чи пішли б ви на пошуки квітки папороті? Чому?

(Відповіді учнів)

Учитель. Підводимо підсумок, визначаємо переможців, найкращих дослідників.

(Вчитель оцінює роботу учнів на уроці. Учням, у кого найбільша кількість балів за дослідження ставиться високий бал)

Учитель. Ми так багато говорили сьогодні про цвіт папороті. Жаль, що папороть нікому ніколи не подарує своєї квітки, що твердження науковців і фольклору – абсолютно протилежні. Але ж народ мудрий, він дурного не скаже. То мусить бути той загадковий цвіт, що дозволить людині розуміти мову тварин, бути кожному встрічному братом, хворому – одужати. І тому вашим домашнім завданням буде намалювати цю квітку папороті з уяви.

Заповнити біологічний словник, вивчити відповідний параграф.

поділитися в соціальних мережах



Схожі:

М. Овруч 7 клас Тема
Тема. Населення. Сучасна політична карта Африки. Головні держави. Зв’язки України з країнами африканського континенту

Уроку-90хвилин. Тема(уроку фізики)
Тема(уроку фізики): Лабораторна робота №8 «Вимірювання потужності споживача електричного струму»

Тема уроку
Тема уроку: Вимова наголошених І ненаголошених голосних, позначення їх на письмі. Ненаголошені [е],[и],[о] в коренях слів. Ненаголошені...

Тема види міжнародно-правового статусу держав та альтернативні
Тема види міжнародно-правового статусу держав та альтернативні системи колективної безпеки

Тема уроку: Сполучені Штати Америки: господарство, зовнішньоекономічна...
Тема уроку: Сполучені Штати Америки: господарство, зовнішньоекономічна діяльність, регіональні особливості. Практична робота № Порівняльна...

Урок №12 Тема : Групи слів за походженням: власне українські І запозичені...
Тема: Групи слів за походженням: власне українські І запозичені (іншомовного походження) слова

Тема наукової роботи
Економічне обґрунтування розвитку індустріального туризму на території Криворіжжя

Урок 1 Тема: Об ’
Географічне положення. Загальна характеристика. Введення нових лексичних одиниць

Лекції
Тема Київська Русь, її піднесення. Втрата політичної єдності Київської Русі І державності

Основи наукових досліджень
Тема Процес пізнання та його генезис як основа наукової діяльності



База даних захищена авторським правом © 2017
звернутися до адміністрації




g.ocvita.com.ua
Головна сторінка